لطفا صبر کنید

چرا بعضی از سوره ها به نام حیواناتی مانند عنکبوت و مورچه و ... نامیده شدند و چرا دیگر حیوانات نامشان
 
مذهبی
وبلاگی کاملا مذهبی
 

در آیه 9 سوره مبارکه جمعه آمده است :"یا ایهاالذین آمنوا اذا نودی الصلوة من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکرا... و ذر والبیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون" یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید هرگاه شما را برای نماز روز جمعه بخوانند فی‌الحال به ذکر خدا بشتابید و کسب و تجارت را رها کنید که این (نماز جمعه از هر تجارتی) برای شما بهتر است اگر که بدانید در آیه 41 سوره مبارکه عنکبوت آمده است :"مثل الذین اتخلفوا من دون ا... اولیاء کمثل العنکبوت اتخذت بیتاً و ان اوهن البیوت لبیت العنکبوت لو کانوا یعلمون" یعنی مثل حال آنانکه غیر خدا را به دوستی برگرفتند حکایت خانه ایست که عنکبوت بنیاد کند و اگر بدانید سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است. و در آیة 18-17-16 سوره مبارکه نمل چنین آمده است :"سلیمان که وارث ملک داوود شد (و مقام سلطنت و خلافت یافت) به مردم گفت که ما را زبان مرغان آموختند و از هر گونه نعمت عطا کردند این همان فضل و بخشش آشکار است (از خدای متعال) و سپاهیان سلیمان از گروه جن و انس و مرغان هر سپاهی تحت فرمان رئیس خود در رکابش حاضر آمدند تا آنجا که به وادی مورچگان رسیدند :"حتی اذا اتوا علی واد النمل قالت نملة یا ایهاالنمل ادخلوا مساکنکم لا یحطمنکم سلیمان و جنوده و هم لا یشعرون. (که در این وقت) موری چون جلال سلیمان و سپاه عظیم آنان را مشاهده کرد گفت ای موران همه به خانه های خود روید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندانسته شما را پایمال کنند.
علامه طباطبایی( درباره علت نامگذاری سوره به این مطلب اشاره کرده و می فرمایند :"اسامی سوره ها جنبه توفیقی ندارد(یعنی نامگذاری توسط پیامبر صورت نگرفته است) و معمولاً از معانی و یا از کلماتی که در سوره ذکر شده اتخاذ شده است مثال اول سوره توحید و مثال دوم سوره بقره است و گاهی اسم یک سوره به مناسبت وصفی است که آن سوره دارد مانند فاتحه الکتاب، و گاهی نام سوره آیه اول همان سوره است مانند "اقرباسم ربک الذی خلق"(1)

 

منبع


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

خدایا من در قلب کوچکم چیزی دارم که تو در عرش کبریاییت نداری. من چون تویی دارم و تو چون خود نداری...
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مذهبی و آدرس smashcc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 49
بازدید دیروز : 195
بازدید هفته : 244
بازدید ماه : 442
بازدید کل : 48506
تعداد مطالب : 113
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1



سايبري ها ديدار با رهبري مي خواهند جنبش  وبلاگی حمایت از طلبه سیرجانی